تاریخ انتشار: شنبه 1400/03/15 - 05:03
کد خبر: 397325

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش دهم

جلیلی به نفع رئیسی کنار می‌رود؟/ احتمال تایید صلاحیت لاریجانی قوت گرفت/ اصلاح‌طلبان به‌دنبال دوقطبی رضایی و رئیسی

جلیلی به نفع رئیسی کنار می‌رود؟/ احتمال تایید صلاحیت لاریجانی قوت گرفت/ اصلاح‌طلبان به‌دنبال دوقطبی رضایی و رئیسی

حضور محسن رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری و حرفهایش به خصوص تعریضی که به سیدابراهیم رئیسی داشت، جریان اصلاحات که به داشتن یک گزینه جدی مقابل رئیسی امیدوار نیست، به این فکر انداخت که از رضایی ساخته و در مقابل رئیسی قرار دهد!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

احزاب در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های همدیگر فضای بهتری را برای معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظر خودشان فراهم آورند.

رهبر انقلاب نیز در نخستین روز سال جدید در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با آحاد ملت شریف ایران داشت، خطاب به افرادی که می خواهند داوطلب انتخابات شوند، فرمودند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.»

با توجه به شرایط ویژه اپیدمی کرونا که کشور گریبان گیر آن است شاید روند و مراحل انتخابات کمی متفاوت تر از سالیان گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال باتوجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطمئنا از تب و تاب و حواشی داغ انتخابات در دانشگاه‌ها کاسته شده است و اغلب فعالیت ها در بستر فضای مجازی شکل گرفت است. اما گسترش علم ارتباطات و حضور گسترده و همه جانبه کاربران فضای مجازی که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود سبب شده است که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیر این انتخابات و به دنبال رصد اخبار جدید و مهم هستند.

از این رو قصد داریم اخبار و رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری را در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشخوان انتخابات» ارائه کنیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ را در هفته ای که گذشت را می‌خوانید؛

رهبر انقلاب: به برخی رد صلاحیت شده جفا شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح (جمعه) در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) در سخنانی تلویزیونی، ابداع و تحقق نظریه جمهوری اسلامی یعنی تشکیل حکومتی بر مبنای اسلام ناب و متکی بر مردم‌سالاری برخاسته از عمق اسلام را مهمترین ابتکار امام راحلِ عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: راز پرشکوه ماندگاری جمهوری اسلامی و نظام امام خمینی، با وجود همه پیش‌بینی‌های دشمنان در باره زوال این نظام، همراهی دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی حاکمیت توأمان اسلام و مردم است و از این پس نیز همراهی همین دو کلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأکید همیشگی امام خمینی درباره ضرورت شرکت آحاد مردم در انتخابات، انتخاب فردی شایسته را راه‌حل نابسامانی‌ها ومشکلات خواندند و با بیان نکاتی مهم در باره لزوم پایبندی رئیس‌جمهور آینده به ایجاد عدالت اجتماعی، مبارزه صریح وبدون ملاحظه با فساد وتقویت تولید داخلی افزودند: آحاد مردم خود را به شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به این کار ملزم بدانند. (جزئیات بیشتر)

عبدالناصر همتی در توئیتر هم مسدود شد

حساب کاربری توییتری عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، مسدود شد. (جزئیات بیشتر)

آیا برادر محسن درخواست معاون اولی ابراهیم رئیسی را دارد؟

از وقتی محسن رضایی آرایش علیه رئیسی و سه نامزد جبهه انقلاب به خود گرفته است، حملات اصولگرایان هم به او تشدید شده است؛ آن‌هم در حالی که نخستین شایعه مربوط به ردصلاحیت‌ها که از سوی کانال‌های خبری برخی جریان‌های اصولگرایی، به‌طور مشخص جبهه پایداری، منتشر شد مربوط به محسن رضایی بود!

روز گذشته هم کیهان در ستون یادداشت اصلی خود و هم فرهیختگان در تیتر و عکس یک خود، محسن رضایی را اولی غیرمستقیم و دومی مستقیم هدف قرار داده‌اند. کانال‌های تلگرامی نیز از سمت اصولگرایان علیه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به صف شده‌اند. یک کانال تلگرامی با هشتگ اختصاصی نوشته است: «‌محسن رضایی که این روزها با جراحی زیبایی عزم رسیدن به پاستور را دارد، اخیرا در جلسه اصلی ستاد انتخاباتی خود گفته گزینه اصلی رأی‌آور ۱۴۰۰ هستم. محسن رضایی گفته که من می‌توانم در دور اول انتخابات با نقد رئیسی و تراشیدن بدنه رأی او، به دور دوم انتخابات بروم و در دور دوم با حملات مکرر به رئیسی، رئیس‌جمهور ایران شوم. شنیده‌ها نشان می‌دهد که تخریب روزهای گذشته آیت‌الله رئیسی توسط محسن رضایی به همین خاطر بوده که بعد از طلب پست معاون‌اولی از ایشان و پاسخ منفی آیت‌الله رئیسی، محسن رضایی با حمله به رئیسی سودای پیروزی در انتخابات را در سر می‌پروراند». (جزئیات بیشتر)

جنجال حسن عباسی درباره انتخابات

اظهاراتی از حسن عباسی در شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود که نه ‌تنها نشانی از ابراز نگرانی برای جمهوریت نظام ندارد بلکه عملا از پایان انتخابات در ایران می‌گوید.

در اظهارنظر اخیر منتشرشده از حسن عباسی، او رسما تاکید می‌کند که رقابت انتخاباتی در ایران شبیه به آنچه در غرب شاهدیم، امری اشتباه است. او گفته «ما یک مشکلی داریم که از دوره آقای خاتمی و از سال ۷۶ شروع شد. قبل از آن هم در مجلس پنجم ایجاد شده بود؛ آن هم اینکه آمدیم مدل دموکراسی غربی در رقابت‌های انتخاباتی را پذیرفتیم! اشتباه کردیم.» (جزئیات بیشتر)

درخواست همتی از جبهه اصلاحات

«جواد امام»، عضو جبهه اصلاحات ایران،  در رابطه با اعلام تصمیم اصلاح طلبان برای حمایت از کاندیدا اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح طلبی به صورت شفاف اعلام کرده نامزدی نداریم. این مساله مبهم نیست اما اینکه مردم به چه کسی رای بدهند مساله بسیار روشنی است اینکه ما کاندیدایی نداشته باشیم چرا باید به آقای ایکس و ایگرگ رای بدهیم؟ مردم خودشان می توانند تصمیم بگیرند.

او افزود: ما نگفته ایم انتخابات را تحریم می کنیم اتفاقا جواب تحریمی ها را باید کسانی پاسخ بدهند که نمایندگان سلایق مختلف سیاسی را رد صلاحیت کردند. (جزئیات بیشتر)

رئیسی: اگر رئیس جمهور شوم ۲۹ خرداد روز پایان فساد و رانت در کشور خواهد بود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید آیا در صورت پیروزی در انتخابات بعد از ریاست جمهوری نیز به میان مردم در کوچه و خیابان می رود و پای درد دل آنها می‌نشیند، گفت: ان‌شاءالله اگر مردم بنده را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند حتماً برنامه دارم که اوایل تشکیل دولت تا زمانی که کار شکل بگیرد، هفته ای یک بار از طریق رسانه ملی با مردم سخن بگویم. (جزئیات بیشتر)

همتی: من فرمانده اقتصادی کشور خواهم بود!

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ناهماهنگی تیم اقتصادی در تمام دوره‌های قبلی ریاست جمهوری، پاشنه‌ی آشیل اقتصاد کشور بوده است.

همتی تصریح کرد: در دوره‌های آقایان مرحوم هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی کشور تیم یک‌پارچه‌ی اقتصادی و فرمانده اقتصادی نداشت. من خودم فرمانده اقتصاد کشور و ضامن یکپارچگی مدیریت اقتصادی‌اش خواهم بود. (جزئیات بیشتر)

چرا مستند همتی از صداوسیما پخش نشد؟

در این ویدئو اظهارات کامل احسان قاضی زاده‌هاشمی را که از اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک روی آنتن رفت، ببینید.

عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شامگاه گذشته با انتقاد از پخش نشدن مستند انتخاباتی‌اش در صداوسیما، نوشت: در این مستند حرف‌هایی زده بودم که گفتند حذف کن و من گفتم مخالف سانسورم. (جزئیات بیشتر)

رنگ انتخاباتی مهرعلیزاده مشخص شد

رنگ انتخاباتی محسن مهرعلیزاده معاون رئیس دولت اصلاحات و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد.

رنگ انتخاباتی محسن مهرعلیزاده مشکی انتخاب شده است که این رنگ به دلیل همراهی و همدلی با فوت شدگان کرونا در ایران است. (جزئیات بیشتر)

تغییر‌ زمان مناظره‌های انتخاباتی، ۱۵ خرداد اولین مناظره

مناظره‌های انتخاباتی بر اساس کمیسیون تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد و اولین مناظره روز شنبه ۱۵ خرداد برگزار می‌شود. (جزئیات بیشتر)

آیت الله جنتی: کاندیداها صادقانه با مردم سخن بگویند

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز (چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰) در جلسه این شورا با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای قیام ۱۵ خرداد، گفت: درود خدا بر شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که خون‌شان نقطه عطفی در قیام مردم علیه رژیم طاغوت بود که نهایتا منجر به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ شد.

وی با تاکید بر اینکه راه امام خمینی (ره) و شهدای ۱۵ خرداد که همان راه اسلام و قرآن است هرگز کهنه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید دستورات و رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی در تمامی ابعاد زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی ما مورد بهره برداری و عمل قرار گیرد. (جزئیات بیشتر)

روزنامه شرق: همتی هم مثل جهانگیری نماینده وضع موجود است

روزنامه شرق در گزارشی بر عدم حمایت اصلاح‌طلبان از همتی تأکید کرده است. بخش‌هایی از این گزارش در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از جهات مختلف برای اصلاح‌طلبان پرمانع است. مهم‌ترین مانع، سایه سنگین دولت حسن روحانی بر مواضع اصلاح‌طلبان در پیشگاه عمومی است.

- جبهه اصلاحات چه بخواهد، چه نخواهد، به دلیل حمایتی که در دو مقطع ۹۲ و ۹۶ از حسن روحانی کرد، شریک عملکرد دولت محسوب می‌شود.

- حمایت مستقیم سیدمحمد خاتمی از یک سو و حمایت بی‌قید‌و‌شرط همه اصلاح‌طلبان از روحانی از سوی دیگر، باعث شد که نگاه عمومی به دولت روحانی ضمیمه جبهه اصلاحات باشد و به همین دلیل هم خاصه از سال ۹۶ به این سمت شاهد ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بودیم.

- یکی از موانع اصلاحات در این دوره عدم اعتماد عمومی به نامزد‌هایی باشد که به هر نحو منتسب به دولت‌اند. (جزئیات بیشتر)

رضایی به نفع رئیسی کنار نمی‌رود

سید حسین نقوی حسینی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور محسن رضایی در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: محسن رضایی از نیرو‌های ارزشمند، مدیران با تجربه و خوش سابقه جمهوری اسلامی است.

وی افزود: تلاش‌ها و مجاهدت‌های آقای رضایی در دفاع مقدس و مجمع تشخیص مصلحت نظام فراموش شدنی نیست، چراکه خدمات ارزشمندی برای نظام داشته و رضایی از جمله نامزد‌های ریاست جمهوری است که با برنامه وارد انتخابات شده و برنامه مدونی در حوزه اقتصادی دارد، اما متاسفانه جایگاه اجتماعی در میان مردم ندارد.

نقوی حسینی گفت: رضایی مورد قبول جامعه نیست و تکرار نامزد شدن وی به این موضوع نیز دامن می‌زد، چراکه مردم با خودشان می‌گویند رضایی که همیشه هست! به همین جهت از جدیت حضور وی در انتخابات کاسته می‌شود و بنده شانسی برای پیروزی رضایی در انتخابات نمی‌بینم. (جزئیات بیشتر)

اصلاح‌طلبان به‌دنبال دوقطبی رضایی و رئیسی

حضور محسن رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری و حرفهایش به خصوص تعریضی که به سیدابراهیم رئیسی داشت، جریان اصلاحات که به داشتن یک گزینه جدی مقابل رئیسی امیدوار نیست، به این فکر انداخت که از رضایی ساخته و در مقابل رئیسی قرار دهد! 

شاهدش گزارش روزنامه شرق با تیرت «رضایی با رئیسی دو قطبی می‌سازد؟». این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «شرق» پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود در کارزار انتخابات یک سه‌ضعلی بین محسن رضایی، رئیسی و لاریجانی شکل بگیرد که با رد صلاحیت غیر قابل انتظار لاریجانی، این اتفاق نیفتاد ولی با موضع‌گیری‌های اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه چهار نامزد معروف به جبهه انقلاب به نظر می‌رسد باید در انتظار دوقطبی رئیسی- رضایی باشیم. یک منبع آگاه هم قبلا به «شرق» گفته بود بعد از ثبت‌نام رئیسی، فشار زیادی از سوی برخی چهره‌های اصولگرایی، به‌ویژه یاران قدیمی محسن رضایی در جبهه به او آمده که از رضایی خواسته‌اند حتما ثبت‌نام کند. برای همین او بلافاصله بعد از ثبت‌نام رئیسی عازم وزارت کشور شد. (جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آنچه باید درباره آسم بدانید
اظهارات عجیب سرلیست رائفی پور در مورد نرخ بنزین +فیلم
انتقاد تند کارشناس صداوسیما به پلتفرم روبیکا +فیلم
قیمت طلا نزولی می شود؟
حواشی بازی پرسپولیس سپاهان هنوز تمام نشده است!
رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) +فیلم
سه دلیلی که باعث شد استقلال برابر ذوب‌آهن به مشکل بخورد
تجارت ایران وآمریکا ۱۰۳ درصد افزایش یافت!
فرود اضطراری یک هواپیما در بزرگراه +فیلم
چند نکته درباره مقام و پاداش زائران حضرت معصومه(س)
اولین واکنش تیلور بعد از پیوستن به کابوی‌ها
زارع‌پور: ۷.۵ میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفتند
داغ شدن جبهه اوکراین؛ پوتین تیر نخست را شلیک خواهد کرد؟
آمادگی بالای دفاعی پدافند هوایی در منطقه جنوب کشور ‌
بهانه بی‌بهانه/ معاملات طلا فروشان باید شفاف باشد
تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و تنگنای شدید اردن
پایان مهلت تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم
زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ارشد و معرفی شدگان دکتری اعلام شد
رییس جمهور حرم مطهر حضرت معصومه (س) را زیارت کرد +فیلم
شانس قهرمانی پرسپولیس بیشتر از استقلال است؟
رئیسی: دولت به رفاه مردم در فضای مجازی توجه دارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top